Å lage et arrangement som tiltrekker mange deltakere krever grundig planlegging, kreativitet og effektiv markedsføring.
Etter 10 års erfaring i bransjen og tilnærmet 300 arrangement ser vi noen tydelige trender som definerer arrangement som har mange deltakere og arrangement som burde hatt betydelig flere deltakere. Det vi legger spesielt merke til er at arrangøren bruker mye tid på utforming av programmet, og veldig lite tid og tanke på hvordan man skal rekruttere og kommunisere med deltakere.
Arrangører som lykkes med å skape arrangement som tiltrekker mange deltakere har noen felles trekk:
- De er opptatt av deltakere og hele deltakerreisen (kundereisen)
- De er opptatt av å skape arrangement som skiller seg ut i mengden
- De har en effektiv og kreativ markedsføringsstrategi og plan
Hvem er dine deltakere?
Det første spørsmålet vi stiller til arrangører er: Hvorfor lager dere arrangement og for hvem? Hvis arrangementet handler om deltakers behov og ikke bare dine som arrangør, er utgangspunktet for å lykkes veldig bra. Arrangementet må oppleves verdifullt for deltakere, noe man ser nytte i å bruke tid og penger på.
Forstå deltakerreisen
Deltakerreisen handler om hele opplegget fra du hører om et arrangement til du drar hjem igjen etter en flott dag eller kveld. Det er alt fra å finne ut at noe spennende skjer, melde deg på, forberede deg, være med på selve arrangementet og til etterpå når du kanskje gir tilbakemelding eller ser fram til neste gang.
For å få folk til å føle seg vel gjennom hele denne reisen, må arrangementet være enkelt å melde seg på, gi god info, og være skikkelig gøy når du er der. Og ikke minst, det skal føles bra også etterpå. Sånn at du har lyst til å komme tilbake!
Å ta seg tid til å kartlegge deltakerreisen fra begynnelsen til slutt er gull verdt! Prosessen vil gi deg nyttig innsikt i hvor du skal sette inn ekstra ressurser, hva skal du gjøre selv og hva du kan sette ut til profesjonelle.
Skap et arrangement som skiller seg ut
Her er 8 tips til hvordan du kan lage ett arrangement som blir husket lenge etter at det er over: