Kurs: Strategisk markedsplanlegging

Kurs: Strategisk markedsplanlegging
Lengde
2 dager

Pris pr deltager (eks mva.)
5.400,-
Tips en venn
- eller sjefen din :)


Et praktisk 2 dagers kurs som gir deg kunnskap og verktøy til å utvikle en god strategisk markedsplan for din organisasjone eller avdeling. Lær deg kunsten å jobbe målbevist og strukturert med å oppfylle en visjon.

 

Veien til virksomhetens suksess

En markedsplan er veien fra visjon til kundetilfredshet. Veldig ofte finner vi oss selv sittende på et personalmøte og planlegge markedsaktiviteter for kommende måned. Det er kreativiteten som står i fokus og den praktiske gjennomføringen. Skjelden spør vi oss spørsmålet: "Hvorfor gjør vi dette?".

Selskapets visjon om hvor de skal og strategi på hvordan vi kommer oss dit er utganspunktet for alle aktiviteter i suksessfulle bedrifter. Uten det, famler man i mørket og det kan by på en del ubehagelige overraskelser under veis og/eller sløsing av verdigfulle ressurser.

Ledelsen må ta kontroll over denne prosessen og sørge for at alle vet hvor vi skal og gi rettningslinjer for hvordan vi kommer dit. Ikke la dette bli en tilfeldighet!

 

Hvordan utvikle en god strategisk markedsplan

En god markedsplan er et viktig redskap for å gjennomføre markedskommunikasjon fra a til å, og et viktig verktøy som inneholder kontroll og evaluering av dine markedsaktiviteter. I tillegg lærer du hvordan en god analyse gir deg det nødvendige beslutningsgrunnlaget.

 

Kurset gir deg følgende

  • Lær å utvikle en god strategisk markedsplan
  • Få kontroll over markedsarbeid i din virksomhet
  • Bli trygg på dine markedsbeslutninger

 

Undervisningsform

Programmet er lagt opp med en kombinasjon av teori, praktiske eksempler og øvelser. Til sammen får du en plattform slik at du kan lykkes med din markedsplanlegging.

 

Hvem kan delta

Markedskoordinatorer, markedssekretærer, gründere, markedssjefer, ledere i små og mellomstore bedrifter og offentlige virksomheter, ansatte i det offentlige som driver med næringsutviking, rådgivning mot bedrifter etc

Kursprogram
Kursledere
Praktisk informasjon
Dag 1
09.30   Registrering, kaffe og te

10.00   Programmet starter

Organisasjonens forretningside, overordnede mål og strategier og  vurdering av markedsmuligheter:

  • Hva er en god strategisk markedsplan?
  • Hvorfor kundefokus er en strategisk beslutning
  • Hvorfor en markedsplanleggingsprosess er et viktig    verktøy for å lykkes?
  • Hva er en visjon og hva bør den inneholde
  • Hva er en forretningsidé og hva bør den inneholde
  • Overordnede mål og strategier
  • Analysen, det viktigste redskapet i markedsarbeidet

16.30   Slutt, dag 1

Dag 2
08.30   Programmet starter

Utforming av markedsstrategi

  • Fastlegge markedsmål
  • Valg av målgruppe
  • Posisjonering i markedet
  • Marketing mix

Utarbeidelse av markedsprogram, iverksettelse av markedsaktiviteter,  kontroll og oppfølging av strategi og aktiviteter

  • Aktiviteter mot valgte målgrupper
  • Kontroll av markedsføring
  • Tiltak for endring av markedsstrategi

 

15.30   Takk for denne gangen og vel hjem!

Hold deg oppdatert!

Få siste nytt fra VICAN kurs og Konferanse,
så slipper du å gå glipp av interessante kurs,
konferanser, nyheter og aktiviteter.